دیتیل انواع بتن و کاربرد آن‌ها از صفر تا صد مرکز آموزش های کاربردی

در بتن پلیمری این مونومرها هستند که به همراه سیمان، سبب چسبندگی و گیرش بتن می‌شوند. این مخلوط بتنی از نظر سختی همانند فلزات است و همچنین در اثر نیروهای خمشی حداقل ۲ برابر نسبت به بتنهای معمولی محکم‌تر قالب گستر سپنتا است. به زبان ساده به بتنی که در محل همیشگی خود ریخته و در همان‌جا نیز سفت شود، بتنهای درجا گفته می‌شود که رایج‌ترین روش اجرایی در سازه‌های بتنی است. مخلوط‌های بتنی گوگردی نسبت به بتنهای معمولی سریع‌تر سخت شده و کسب مقاومت می‌کنند. اصلی‌ترین ویژگی این بتن، مقاومت بالا در برابر عبور، نفوذ آب یا سایر مایعات است. به همین علت در سازه‌های مختلفی از جمله تونل‌ها، مخازن آب، سدها و غیره کاربرد دارد.

بتن شاتکریت

بتن از جمله مهم ترین و اصلی ترین مصالح در ساخت و ساز می باشد. از انواع بتن می توان به بتن معمولی، بتن مسلح و بتن پاشیده اشاره نمود؛ که هر کدام در شرایط خاص از پرکاربردترین انواع بتن می باشند. دال‌های بتن آرمه از بهترین گزینه‌های جایگزین آسفالت برای اجرای کف جاده‌ها هستند. ظرفیت باربری بالای بتن و امکان استفاده از دال‌های پیش‌ساخته می‌تواند سرعت اجرای پروژه‌های راه‌سازی و کیفیت آن‌ها را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. روسازی خیابان، آزادراه، پیاده‌رو و حتی مسیر فرود هواپیما از کاربردهای بتن مسلح در حوزه راهسازی هستد.

بتن هایی که مقاومت آن ها بالاتر از ۴۰MPa است، بتن با مقاومت بالا نامیده می شوند. این مقاومت بالا از طریق کم کردن نسبت آب به سیمان پایین تر از ۰٫۳۵ به دست می آید. در نتیجه ی استفاده از این روش برای ساخت بتن، دانه بندی سنگدانه ها به گونه ای انجام می شود که کم ترین فضای خالی و در نتیجه بیشترین چگالی حاصل شود. بنابراین با جایگذاری المان های تسلیح کننده در بتن، وظیفه تحمل تنش های کششی به آن ها واگذار می شود.

  • این بتن به اندازه کافی روان است و به تمام روزنه های موجود نفوذ می کند، از این رو نیازی به لرزش یا ویبراسیون ندارد.
  • از بتن‌ های هوادهی شده در ساخت دیوار، سقف و کف استفاده می‌ شود.
  • فرآیند تولید شامل ریختن بتن نسبتا خشک به داخل یک قالب استوانه ای دورانیست.
  • کابل‌های تعبیه شده درون بتن برای اعمال پس تنیدگیپس از گیرش کامل بتن، جک‌های هیدرولیکی، المان‌های فولادی را تحت کشش قرار می‌دهند.
مقاومت برشی زیاد و دوام بالا در برابر سایش و تغییرات جوی از ویژگی‌های اصلی بتن آسفالتی است. بتن هوادهی‌شده که آن را با نام اتوکلاو نیز می‌شناسند، از انواع بتن سبک بوده و در ساخت آن از عوامل حباب‌ساز جهت ایجاد تخلخل‌های دارای هوا استفاده می‌شود. این بتن از مزایایی همچون تحمل بار زیاد، مقاومت در برابر صوت و گرما برخوردار است و به عنوان پنل‌های پوششی در سقف، کف و دیواره‌های ساختمان به کار می‌رود. انواع بتن را در بالا معرفی کردیم، حالا به خوبی می‌توانید بر حسب نوع پروژه خود، بتن مورد نظرتان را انتخاب کنید. لیست انواع بتن‌ها سال به سال افزایش پیدا می‌کنند و دلیل این موضوع به گسترش روزافزون کاربردهای جامعه مدرن مربوط می‌شود.

این امر باعث می‌شود بعد از بارگذاری تارهای پایینی به کشش افتاده و ترک بخورند و کشش آرماتور یا کابل، ترک‌ها را بیشتر می‌کند. حتما روی لینک آبی رنگ کلیک کرده و مقاله مربوط به آن را تا انتها بخوانید. بتن پربازده High Performance Concreteاین استاندارد هایی که بتن پربازده از آن بهره می‌برد به شرح زیر است.

بتن پلیمری :

پرداخت سطح در شرایطی انجام می‌شود که بتن در حالت خمیری قرار دارد و پس از سخت شدن با انواع مواد رزینی و ادوات نقاشی، به طرح و رنگ دلخواه در می‌آید. بتن استامپی، دکوراتیو و منقش از دیگر نام‌های رایج برای این نوع بتن است. بتهای پیش ساخته در اشکال و سایزهای مختلف با توجه به نوع کاربرد وجود دارد. همین امر امکان صنعتی کردن تولید ساختمان را امکان‌پذیر می‌کند، به صورتی که در آن طراحی، تولید و نصب به آسانی انجام می‌پذیرد. شاید با خودتان بگویید بتن درجا چیست؟ بتن درجا نیز جزء انواع بتن محسوب نمی‌شود.

مقاومت فشاری بتن در مقایسه با فولاد کم است (نسبت آن حدود ۱ به ۱۰ است) در نتیجه مقاطع ستون در ساختمان های مرتفع بزرگ می شود. مقاومت کششی بتن بسیار پایین و حدود ده درصد مقاومت فشاری آن می‌باشد. بتن عموما به صورت ساده و بدون مسلح کردن در صنعت امروزی کاربرد گسترده‌ای ندارد. بتن به دلیل مواد موجود در ساختار خود توانایی بالایی در تحمل ضربه نداشته و همین امر باعث شده است که از آن فقط در کاربردهای عمومی و غیر حیاتی استفاده شود. اما بر خلاف بتن ساده، حالت مسلح و یا از پیش تنیده آن، بسیار پرکاربرد بوده که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

بتن سبک اسفنجی یا فوم بتن (CLC – Foam Concrete)

دیتیل انواع بتن و کاربرد آن‌ها از صفر تا صد مرکز آموزش های کاربردی