طراحی اتاق فرار اتاق فرار دژاوو طالع نحس اتاق فرار | allescape
انتشار: اردیبهشت 12، 1402
بروزرسانی: 04 تیر 1404

طراحی اتاق فرار اتاق فرار دژاوو طالع نحس اتاق فرار | allescape

اسکیپ روم اختراع ژاپنی ها به شمار می رود و برای نخستین بار در سال ٢٠٠٧ میلادی، اولین اتاق فرار در شهر کیوتو ژاپن آغاز به فعالیت نمود. استقبال بی نظیر مخاطبان از این بازی به گونه ای بود که در مدت زمان کوتاهی، ساخت اتاق فرار در دیگر نقاط دنیا مانند سنگاپور و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی رونق گرفت و طرفداران بسیاری در سرتاسر دنیا پیدا کرد. در حال حاضر تخمین زده می شود که در دنیا بیش از ۸۰۰۰ اتاق فرار با سناریوهای گوناگون وجود داشته باشد. امروزه در اغلب کشورهای جهان این تفریح مهیج در کافه ها، کلاب ها و شهربازی ها ارائه می شود و این مقبولیت و گستردگی، اسکیپ روم را به یکی از پرطرفدارترین بازی های واقعی در دنیا بدل نموده است. در ایران هم اولین اتاق فرار ایران از سال ۱۳۹۵ تأسیس و شروع به کار کرد.

طراحی اتاق فرار اتاق فرار دژاوو طالع نحس اتاق فرار | allescape

ساخت سازه های مختلف برای اجرای یک معما، لذت و هیجان بیشتری به کاربران بازی می دهد. در این بخش به هزینه ساخت اتاق فرار که به عنوان هزینه های متغیر شناخته می شوند، خواهیم پرداخت. همکاری اعضای گروه، یکی از مهم ترین موارد برای حل سریع معماها در نظر گرفته می شود. بنابراین علاوه بر تقویت روحیه ی همکاریتان در گروه، تا حد امکان به اعضای تیم خود روحیه بدهید تا به پاسخ سوال ها دسترسی پیدا کنید. معماهای مطرح شده برای بازی و نوع سرنخ ها و محل پنهان سازی آنها از دیگر بخش های مرتبط با سناریوسازی است که طراحی حرفه ای آن می تواند به شدت هیجان بازی را بیشتر کند.

  • علاوه براین، میزان درآمد از این راه تا حد زیادی به موقعیت مکانی و شهری که اتاق فرار در آن ساخته شده طراحی معما در اتاق فرار است بستگی دارد.
  • این بازی محیطی حدودا دو تا سه ساعت است و به نسبت بازی های اتاق فرار نیاز به تحرک و جست و جوی بیشتر دارد.
  • دسته دوم هم عناصرین که تو جریان بازی نقش دارن و یه جورایی جزء معماها محسوب میشن.
  • در انتخاب لوکیشن حواستون به طراحی فضای داخلی باشه و همه ملزومات و جزئدات مربوط به سناریو رو در نظر بگیرین و در نهایت سرویس بهداشتی و اتاق کنترل رو هم از قلم نندازین.
  • بنابراین بد نیست از آن تلویزیونِ قدیمی و کهنه ی کنار اتاق استفاده کنید.
  • به همین خاطر این افراد باید بتوانند با در نظر گرفتن سناریو و شرایط محیط اتاق فرار در نهایت معماهایی چالش برانگیز و در حین حال نه چندان سخت را طراحی کنند و نقشه پنهان سازی سرنخ ها را ارائه دهند.
وقتی بعد از بازی راه حل معما را برای بازیکن توضیح دادیم، او باید متوجه شود که این بهترین راه حل بود و راه حل دیگری نبود. علاوه براین، در این مرحله فرد باید قدرت تخیل و خلاقیت بسیار بالایی داشته باشد تا بتواند سناریویی کاملا منحصر به فرد طراحی نماید. چون بازیکنان و علاقه مندان به این بازی بیشتر به دنبال کسب تجربه های جدید هستند و سناریوهای تکراری برایشان جذابیت نخواهد داشت.

همه چیز در مورد راه اندازی اتاق فرار (از طراحی و ساخت تا درآمد)

نه تنها در مسیر نوشتن سناریو، بلکه همه جای مسیر ساخت اتاق فرار به یاد داشته باشید که اسکیپ روم یه بازی همه جانبه ا ست و شما قراره از همۀ تجربه های حسی بازیکن استفاده کنید تا توی جهان بازی غوطه ور بشه. پس همین ابتدا وظیفۀ شما به عنوان نویسندۀ سناریو اینه که طراحی داستان رو به گونه ای انجام بدید که نیاز به راوی نداشته باشه و بازیکن بتونه ماجرا رو رو با دیدن، شنیدن، لمس کردن و یا حتی چشیدن و بو کردن زندگی کنه. پس برای شروع ساخت اتاق فرار، لازمه به یک ژانر مشخص متعهد بشید تا تکلیف خودتون رو بدونید و توی مراحل بعدی سردرگم نباشید. ترسناک، اکشن، درام، دلهره آور، تاریخی، جنگی، فانتزی، هیجانی و جنایی ژانرهای اصلی اتاق فرار هستن و همون طور که مطمئناً می دونید، اسکیپ روم ترسناک توی ایران بیشترین طرفدار رو داره. ساخت اتاق فرار فکریست که حداقل یک بار به سر تمام بازیکنان اتاق فرار زده است.

برای اینکه خیالتون از حفظ جریان بازی راحت باشه، ترسیم نمودار جریان بازی پیشنهاد خوبیه. این نمودار تصویر بزرگی از چگونگی پیشرفت بازیکن ها در اختیار شما قرار میده. با استفاده از این نمودار می تونید در مورد اینکه چه زمانی بازیکن ها سرنخ های خاصی رو پیدا کنن تصمیم بگیرید. حتی می تونید یه معما رو تیکه تیکه کنید و جاهای مختلفی از سناریو قرار بدید. می تونیم به اتاق ها اجازه بدیم که ایدۀ بازی رو تعیین کنن یا اینکه روی ایده پافشاری کنیم و سعی کنیم واحد رو به دلخواه خودمون تغییر بدیم.

قانون 1: همیشه طرف بازیکن رو بگیرید!